[oberlist] Fwd: asa stau lucrurile?

Igor Mocanu igor.mocanu at gmail.com
Sun Jul 12 23:18:21 CEST 2015

---------- Forwarded message ----------
From: Robert Balan <robert.balan at gmail.com>
Date: 2015-05-04 14:45 GMT+03:00
Subject: asa stau lucrurile?
To: Igor Mocanu <igor.mocanu at gmail.com>

Salut

Azi e ziua ta norocoasă. Ai fost selectat să faci parte din echipa de
scenariști pentru viitorul meu spectacol.

Nu e o gluma.

Vreau să fac un fel de crowdfunding de idei. Si poate mă lămuresc și eu cu
anumite chestii. N-am bani de producție, n-am nici o idee despre cum va
arăta spectacolul și cînd va fi gata . Tot ce știu e că sunt confuz și că
vreau să vorbesc despre asta. Și cred că și alții sunt la fel de confuzi ca
și mine. Am nevoie de ajutor. Pentru spectacol. Și nu numai.

Mi se pare că prea multe din chestiile pe care noi le-am învățat, chestiile
pe care noi ne luăm de bune, de „this is how things are”, nu mai sunt
valabile. Că ceea ce noi consideram a fi „rău” a devenit „bun”. Și invers.
Că regulile pe care le-am învățat, atributele pe care le dăm noi
diferitelor lucruri și persoane nu mai sunt valabile. De pildă, a strînge
bani ca scop în sine (nu pentru a cumpăra ceva, ci doar pentru a trăi cu
ideea că ai mulți bani) a fost întodeauna blamat, ironizat ș.a.m.d. În
momentul ăsta, acumularea de capital pare a fi singura preocupare a
tuturor. În jurul meu, furtul nu mai este un lucru negativ, ci tolerat.
Polițistul nu mai este cel care „se luptă cu bandiții”. Ești considerat
prost dacă nu știi că el nu bagă, ci scapă bandiții de închisoare.

Însăși noțiunile de legal (ca lucru bun) și ilegal (atribut negativ) pot fi
puse în discuție. E legal pentru o companie să mintă (prin publicitate
falsă) și ilegal pentru mine să le fac publicitate negativă, adică să spun
că mint. E legal să taie pădurile, ilegal să protestezi.

Si dacă eu mă pot obișnui cu ideea că se mai schimba lucrurile, că oi fi
îmbătrînit eu sau, pur și simplu mă fac că nu observ, mai greu e cînd
trebuie să explici copilului cum stau lucrurile.De pildă, cum să-l învat că
pietonii merg pe trotuar și mașinile pe stradă, cînd în mare parte din timp
mergem pe stradă pentru ca pe trotuar sunt mașini parcate. Cum pot să-i
explic ca dudul din care mînca în fiecare dimineață cînd se ducea la
grădiniță a fost tăiat degeaba? Că oamenii ăia care fac zgomot în fiecare
zi cu mașinile lor de tuns iarba, nu fac decît să consume bani degeaba, că
gardulețul de la bloc care îl inlocuiește pe cel deja existent este o altă
modalitate de a cheltui bani degeaba din bugetul statului?

Nu, sigur că nu trebuie să-i explic asta. Dar ce răspund la întrebarea: De
ce mai pune o bordură peste asta? De ce taie domnu’ copacul? E domnu’ rău
sau bun?

Poate sunt eu într-o fază proastă de mi se pare că e din ce în ce mai rău
în jurul nostru. Am îmbătrînit și nu mai pot să accept schimbările? Poate.
Dar sunt obligat să răspund la întrebări de genul ăsta în fiecare zi. Ce
zic?

Tu ce zici?

Crezi că vreunul din lucurile despre care vorbesc eu aici e adevărat?

--
Robert Balan
(tel: 0723 08 48 60)

--