[Oberlist] RO* Lucian Pintilie: Revizuirea unghiului de bascalie dureroasa

oberlist mailing list ober la emdash.org
Lun Mai 7 11:38:08 CEST 2007

--
Moldova Young Artists Association "Oberliht"
skype: us.vladimir
http://www.oberliht.org.md
.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .
portal informational pentru arta si cultura din Moldova
information gateway for arts and culture from Moldova

---------------------------- Original Message ----------------------------
Subject: [Info_Culture] Lucian Pintilie: Revizuirea unghiului de bascalie
dureroasa
From:    "Alin Cristea" <alinpm la yahoo.com>
Date:    Sat, May 5, 2007 16:09

Scrisoarea lui Lucian Pintilie, difuzata in emisiunea din 21 octombrie
2001, este asezata la inceputul cartii Memorialul Durerii: In loc de
prefata.

  Scrisoare deschisa adresata Memorialului Durerii la sarbatoarea
evenimentului:
  100 filme – 10 ani de la prima difuzare

  Noi, romanii, am stat aproape jumatate de veac la adapostul unei imagini
mincinoase si convenabile, o imagine impostura, o dulce imagine
mioritica din care am muls toate beneficiile posibile.

  Care este acea imagine impostura, matca proteguitoare a bunei noastre
constiinte?

  Romanul e un om blind, n-a opus nici o rezistenta salbaticei agresiuni
comuniste, nu e in firea lui sa raspunda la violenta cu violenta.

  Mitul acestei supuneri a convenit si astfel a inceput productia
industriala de constiinte romanesti, cu minciuna bine insusita.

  Aceasta minciuna (nimeni n-a cricnit in front) inaltata la rang de
fatalitate, printr-o solidaritate nationala, ne-a izbavit de raspundere
si ne-a inocentat pe toti. Mai mult decit atit: ne-a facut pe toti apti
de orice tranzactie, pentru ca nu exista referinte morale atita vreme
cit lasitatea a fost generala.

  Daca rezistenta n-a existat, absolut orice e posibil. Orice se poate
justifica. Orice – si mai grav – se va putea justifica si de-acum
incolo, caci romanul nu e numai blind, dar mai e si smecher.

  Meritul urias al Memorialului Durerii e ca a demascat – cuvintul trebuie
reabilitat si refolosit – o minciuna istorica monstruoasa, la care am
participat, mai mult sau mai putin, cu totii.

  Memorialul Durerii revizuieste integral aceasta imagine umilitoare si
nedreapta. Este absolut ravasitor sa afli ca romanii au avut una dintre
cele mai consistente rezistente anticomuniste din Est.

  Vechi sceptic, „ricaneur”, sint gata sa revizuiesc, la rindu-mi, unghiul
de bascalie dureroasa din care mi-am ingaduit sa privesc destinul
poporului roman.

  Tentativa Memorialului Durerii ma emotioneaza profund.

  Poate ca, la urma urmei, nu Mitica este eroul nostru national. Cine stie?

  La multi ani, din adincul inimii.

  Lucian Pintilie