[Oberlist] RO* Galeria Noua - incheierea unei etape

oberlist mailing list ober la emdash.org
Lun Feb 25 18:08:06 CET 2008

--
Moldova Young Artists Association "Oberliht"
http://www.oberliht.org.md
.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .
portal informational pentru arta si cultura din Moldova
information gateway for arts and culture from Moldova

---------------------------- Original Message ----------------------------
Subject: [incepem] Galeria Noua - incheierea unei etape
From:    "Aurora Kiraly" <aurora.kiraly la gmail.com>
Date:    Mon, February 25, 2008 11:28
To:      incepem la yahoogroups.com

 Dragi prieteni,

o perioada nu am avut ce sa raspund la intrebarile voastre despre ce se va
intampla cu Galeria Noua din cauza ca nici eu nu aveam un raspuns oficial.
Acum sunt in masura sa va spun ca ne incheiem activitatea expozitionala pe
care o desfasuram in spatiul din Str. Academiei 15 la sfarsitul acestei
luni.

Contractul cu Galeria Noua nu a fost prelungit, Primaria Municipiului
Bucuresti considerand ca in contextul lipsei acute de spatii de expunere,
acesta va fi restituit spre coordonare administratorului – Muzeul
Municipiului Bucuresti, institutia de care a apartinut acest spatiu si
inainte de a-l prelua noi si care organiza acolo expozitii de pictura pentru
amatori, contra unei taxe. In nota primita era mentionat ca "acest lacas de
cultura a apartinut dintotdeauna artistilor bucuresteni", el urmand sa fie
redat acestora, dupa o lunga perioada in care Galeria Noua a promovat
artisti din afara orasului si chiar a tarii (!).

Dupa luni intregi de demersuri in care am solicitat prelungirea
contractului, la sfarsitul lui 2007, directorul departamentului de cultura
dl. Marius Paunita mi-a transmis prin secretara sa ca vom continua
colaborarea, incredintandu-ne ferm ca putem sa ne definitivam programul pe
2008. Toate cererile mele de a ni se trimite un contract scris, nu au mai
primit nici un raspuns. Pana in data de 12 februarie 2008, cand am fost
sunata de contabila-sefa de la Muzeul Municipiului Bucuresti care ne-a somat
sa parasim spatiul. Cum bineinteles ca nu fusesem informata oficial, am
reusit cu greu sa dau de dl. Paunita, pe care l-am intrebat intre altele ce
a insemnat mesajul din luna decembrie. Raspunsul dansului a fost ca nu mi-a
transmis niciodata acel lucru, ci secretara sa si-a luat libertatea sa imi
dea acel raspuns, din proprie initiativaJ.
Pe data de 20 februarie am primit in sfarsit prin fax si posta o nota scrisa
in care mi se comunica faptul ca primaria a decis sa nu prelungeasca
contractul. Ultimele saptamani au fost un balet continuu intre primarie,
muzeu si galerie in care azi ni se spune un lucru iar a doua zi cu totul
altceva (de ex. sa platesc chirie pana vom elibera spatiul si sa 'tai'
bilete la evenimentele care mai sunt in curs).

Vineri seara am avut ultimul vernisaj oficial, evenimentul *Collecting
Collectors*, declansat de Anca Benera si Stefan Tiron. Dupa cum puteti vedea
si in imaginile atasate, a fost o incheiere apoteotica cu o atmosfera greu
de descris – un eveniment tonic, amuzant, viu – care, in spiritul pe care
Galeria Noua l-a cultivat in cei sapte ani de activitate, a incercat sa faca
din arta contemporana o experienta sociala.

In viitorul apropiat Asociatia Galeria Noua isi va continua activitatea,
insa nu va mai fi focusata pe programul expozitional ci va dezvolta proiecte
intr-o zona pe care o considera insuficient acoperita – cercetarea si
documentarea scenei de arta contemporana romanesti. Primul proiect amplu din
aceasta serie a fost cartea bilingva *Fotografia in arta contemporana.
Tendinte in Romania dupa 1989, *publicata in anul 2007 la editura
Unarte*. *Urmatorul
proiect este in al doilea an de desfasurare si consta in crearea unei baze
de date audio-video si a unei serii de interviuri cu personalitati ale
scenei de arta contemporana romanesti care raspund la intrebari despre
generatia lor, despre perioada studiilor, despre profesorii si modelele pe
care le aveau, despre ce i-a influentat, cercurile de prieteni, contextul
socio-politic si cultural si care ofera astfel o imagine mult mai complexa
si nuantata decat sabloanele care se vehiculeaza in legatura cu scena
artistica romaneasca a ultimelor cinci decenii.

Ca o observatie personala, as nota ca daca in perioada 2001 – 2003 s-au
deschis in Romania multe galerii, in 2007 – 2008 se inchid la fel de multe.
Toate, spatii expozitionale necomerciale. Este clar ca Romania nu este inca
o tara indeajuns de matura din punct de vedere cultural, astfel incat
spatiile non-profit sa poata supravietui mai multa vreme.

Pentru mine decizia Primariei Municipiului Bucuresti este in mod clar o
nerecunoastere a activitatii si realizarilor galeriei. Lucru dureros de
constatat, insa previzibil. Din pacate. Sunt multumita insa sa stiu ca
pentru multi dintre artisti, studenti, colegi, ceea ce am facut noi acolo a
contat si a fost IMPORTANT.

Le multumesc tuturor celor care au fost alaturi de mine in aceasta
experienta de sapte ani de zile. Am avut satisfactia crearii unei structuri
mici dar dinamice, care a oferit evenimente si expozitii de arta
contemporana de calitate. Sunt zeci de dosare cu articole din presa
nationala si internationala, si alte documente in acest sens. Eforturile
creative, fizice si financiare au fost mari insa satisfactia a fost dubla
vazand ca poti realiza lucruri serioase cu fonduri modeste.

Le urez succes si nervi de otel tinerilor manageri culturali sau artisti
care vor sa se aventureze in coordonarea unor spatii non-profit in Romania.
Artistilor bucuresteni care vor expune de acum inainte la GAMB (Galeriile de
Arta ale Municipiului Bucuresti) le doresc multa inspiratie si bafta!

Pe curand, cu proiecte noi si interesante,

cu prietenie,

Aurora Kiraly
Un ata?ament HTML a fost eliminat

Mai multe informații despre lista de discuții oberlist