[Oberlist] MD* "antidot" de Nicloeta Esinencu la Chisinau

oberlist mailing list ober la emdash.org
Joi Noi 27 02:40:20 CET 2008

--
Moldova Young Artists Association "Oberliht"
http://www.oberliht.org.md
.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .
portal informational pentru arta si cultura din Moldova
information gateway for arts and culture from Moldova

---------------------------- Original Message ----------------------------
Subject: [Info_Culture] "antidót" de Nicloeta Esinencu la Chisinau
From:    "Neacsu, Marina" <Marina.Neacsu la bukarest.goethe.org>
Date:    Fri, November 21, 2008 11:04
To:      info_culture la yahoogroups.com

antidót, primul performance al METT la Chişinău

Comunicat de presă

“Să joc în antidót înseamnă o posibilitate să pot spune ceea ce
cred despre ceea ce se întîmplă. N-am deloc senzaţia că s-au schimbat
esenţial lucrurile de la căderea Zidului încoace. Aici, ca în fiecare
text pe care l-am lucrat cu Nicoleta, n-am avut niciodată senzaţia că
vorbesc despre lucruri străine, ci despre ceea ce mi s-a întîmplat mie,
ceea ce am trăit eu” (Doriana Talmazan)

Goethe-Institut Bucureşti şi Trailer Theatre (METT) prezintă între 28
noiembrie şi 4 decembrie, la Centrul Expozitional Constantin Brâncuşi
(Bd. Ştefan cel Mare 3) din Chişinău, de la ora 19.00, performance-ul
antidót de Nicoleta Esinencu, cu Rodica Oanţa, Valeriu Pahomi, Veaceslav
SambriÅŸ ÅŸi Doriana Talmazan ÅŸi cu participarea artiÅŸtilor vizuali
Victor Gruşevan şi Vlad Nancă.

Spectacolul face parte din proiectul After the Fall*, lansat de
Goethe-Institut (After the Fall – Europa dupa 1989. Un proiect de teatru
al Goethe-Institut), în cadrul căruia 18 dramaturgi din 15 ţări
europene sînt invitaţi, la 20 de ani de la căderea Zidului Berlinului,
să reflecteze artistic asupra urmărilor socio-politice ale destrămării
comunismului. De-a lungul unui an, în teatrele partenere – de la Royal
Court Theatre, Londra, la Stary Teatr din Cracovia – vor avea loc
premiere ale unor texte semnate de April de Angelis, Andrzej Stasiuk, Dirk
Laucke, Christian Lollike etc., primul dintre evenimente urmînd să aibă
loc la Chişinău, pe 28 noiembrie – data celei dintîi reprezentaţii
cu antidót.

O abordare crudă a postcomunismului ca prelungire a unei societăţi în
care individul nu contează, antidót vorbeşte despre o lume în care
copiii scriu la 10 ani scrisori pentru pace către marii conducători ai
planetei, educaţia de zi cu zi pune la loc de cinste însuşirea ghidului
de instrucţiuni pentru masca antigaz şi demontarea unei arme
Kalaşnikov. Cînd te scoli noaptea ştiind “ce să faci în caz de
contaminare chimică”, orice gaz toxic nu mai e pentru tine decît o
formulă de fabricare şi un şir de indicaţii de utilizare, nu
instrumentul unei morţi concrete, care pîndeşte după colţ. Moarte la
îndemîna manipulării politice, înainte sau după căderea Zidului
berlinez, pentru că această manipulare-supraveghere e la fel de
diafană, persistentă şi toxică precum gazul.

Explorînd teritoriile obscure ale identităţii postcomuniste
(moldoveneşti sau nu), la fel cum se întîmplă şi în Face Control,
Zuckerfrei, Meres sans chatte, √.md, performance-urile anterioare ale
Mobile European Trailer Theatre (METT) – grup informal creat în jurul
şi la iniţiativa dramaturgului Nicoleta Esinencu, reunind o serie de
tineri actori şi artişti vizuali, ale cărui creaţii au fost pînă
acum prezentate la Stuttgart, Paris, Dresda şi Berlin, antidót este
primul spectacol al acestor artişti prezentat publicului din ţara lor
natală.

Valeriu Pahomi, cel care a regizat, în urmă cu trei ani, singura montare
la Chişinău a unui text de Nicoleta Esinencu (Fuck you, Eu.ro.Pa!) spune
despre antidót şi teatrul pe care-l fac: “Pentru noi e important să
facem ceva împreună, altceva decît pînă acum. Ceea ce face unic modul
în care lucrăm noi cu Nicoleta e sinceritatea, probabil, faptul că
totul se spun pe nume. Sînt lucruri pe care le scrie Nicoleta la care eu
nu m-am gîndit niciodată, chiar dacă le ştiu, le-am auzit. Lucrînd la
text, ajung să mi le asum, să-mi dau seama de importanţa amănuntelor
din viaţa noastră de zi cu zi”.

Doriana Talmazan, care a lucrat cu Nicoleta Esinencu în toate proiectele
ei de pînă acum, consideră că “să joc în antidót înseamnă o
[...]
am luat totul foarte personal.

Faptul că-l jucăm la Chişinău e cu totul special. Ştiu c-o să mă
simt bine oriunde l-am juca, ştiu cum m-am simţit în Franţa sau în
Germania, dar aici oamenii sînt altfel, se deschid altfel către un
spectacol, e altceva să te uiţi în ochii lor şi să le spui adevăruri
care-i privesc”.

Un proiect creat în parteneriat cu Primăria Municipiului Chişinău,
PROFM, Centrul Expoziţional Constantin Brâncuşi, Uniunea Artiştilor
Plastici din Moldova, revista Munchausen, Casa de idei Imago.

*Co-commissioned by the Royal Court and the Goethe-Institut as part of
After the Fall, a European-wide initiative of the Goethe-Institut to
celebrate the twentieth anniversary of the fall of the Berlin Wall.
Un ata?ament HTML a fost eliminat

Mai multe informații despre lista de discuții oberlist