[Oberlist] Dezbatare Md-Film /Legea cinema /culturaMd (continuare). De la M. Wiersing Sudau

Dumitru Marian dymaryus at gmail.com
Mon Mar 21 19:24:08 CET 2011

Mi se par importante aceste argumente:
(sursa
http://www.timpul.md/articol/polemici-in-jurul-cinematografiei-21673.html)

De *usv*<http://www.timpul.md/articol/polemici-in-jurul-cinematografiei-21673.html#>la
18.03.2011, ora 21:17

dle supravietuitor, riscati sa supravietuiti degeaba, daca puneti in fata un
sistem corupt (de o mie de ori), pentru ca acolo unde ve-ti ajunge nu ve-ti
mai avea nici cea mai mica pirghie de care sa puteti trage pentru a pastra
puterea de decizie asupra continutului din filmul dvstra, ori pur si simplu
nu va dati seama ce inseamna un sistem corupt. nu in ultima instanta, filmul
este un mijloc de a educa si a combate coruptia, ori prin incurajarea unui
sistem corupt le dati de lucru cineastilor pentru multi ani inainte. si mai
am o impresie ca confundati anumite lucruri, statul gestioneaza bunuri care
ne apartin noua tuturor, iar privatizarea este o transmitere a unui bun
public in miinile private, respectiv lezarea dreptului dvstra la bunul care
va apartine in egala masura cum le apartine tuturor. ori statul nu trebuie
sa aiba grija de film, dar de conditiile in care sa fie produse aceste
filme, inclusiv de cadrul legal, de asigurarea unui mediu competitiv, unor
politici culturale vizionare etc. nu cred ca romania are film pentru ca a
lasat sa fie privatizata si acea infrastructura culturala care a mai ramas,
sau poate incercati sa demonstrati contrariul?
  *7.* De *dumitrum*<http://www.timpul.md/articol/polemici-in-jurul-cinematografiei-21673.html#>la
19.03.2011, ora 17:19

@usv, aveti dreptate in multe privinte, dar porniti in polemici de la
premiza ca sistemul e din start corupt si nu exista nicio sansa de
reabilitare. In conditiile in care acest bun public(deci si al meu) aduce
doar prejudicii, eu unul sint gata sa renunt la el. Cind am inceput sa
scriem noua lege foarte multa lume din garda veche zicea ca nu are rost, ca
cerem prea mult, ca sistemul o sa ne rupa, dar am insistat ca scriem o lege
total noua, cu valori adevarate sau eu nu ma bag. Pina la urma am scris-o
asa cum am vrut eu si am obtinut sustienere de la majoritatea oamenilor. Mai
dureaza pina se aproba, dar este un inceput si, cu siguranta nu o sa revenim
la legea veche, asta conteaza. Romania are studiou de stat, dar premiile si
filmele bune le iau studiourile independente IN EXCLUSIVITATE. statul poate
sa aiba studiou, sa-l intretina din banii guvernului sau sa se intretina de
sinestatator, in forma actuala Moldova Film ar fi mai bun mort decit viu.

 *8.* De *supravietuitorul*<http://www.timpul.md/articol/polemici-in-jurul-cinematografiei-21673.html#>la
20.03.2011, ora 18:13

@usv, sunteti intr-o mare confuzie. in primu rand, statul nu ar trebui sa
aiba nicio influenta sau nicio putere de decizie in filmele produse. Statul
trebuie sa aiba statut de FINANTATOR, nu de PRODUCATOR din simplul fapt ca
nu are stiinta necesara de a produce si a distribui filme asa cum ar avea un
privat. Un finantator (adica statul) CREDITEAZA producatorul cu o suma de
bani, care trebuie returnata intr-un timp de X ani din vanzarea filmului (in
tara sau strainatate, la tv, DVD sau cinemauri). In cazul in care
producatorul nu reuseste sa returneze creditul alocat, atunci filmul
(drepturile patrimoniale ale fimului) revine dupa X ani in proprietatea
statului. in al doilea rand: sunteti intr-o alta mare confuzie referitor la
scopul artei cinematografice. Arta nu trebuie nici sa educe, nici sa combata
coruptia. Pentru educare sunt filme educationale, filme de propaganda etc,
iar acestea n-au de-a face cu arta. Arta reprezinta viziunea personala a
artistului si nu a statului. Statul nu trebuie sa asigure politici culturale
vizionare pentru ca nu mai suntem in comunism (din fericire) ca sa-ti spuna
statul cum sa gandesti. in al treilea rand: prin privatizarea unui studio,
statul scapa de un lest, o gaura neagra financiara, care consuma bani si nu
produce nimic. in plus, prin vanzarea studioului, statul obtine niste bani
care pot fi redirectionati catre un fond cinematografic. ce importanta are
ca statul n-ar mai detine Moldova Film, cu ce afecteaza asta cetateanul de
rand care platea taxe pentru sustinerea unor salarii degeaba si care nu
producea nimic valoros in schimb? Atata timp cat in toata Europa
functioneaza acest sistem (inclusiv in tari est-europene, ca Romania), pare
mi-se ca tocmai dvs incercati sa demonstrati contrariul, venind dintr-un
sistem politic care s-a dovedit deja a fiind falimentar. deci unde va este
argumentul? @dumitrum: Romania nu prea mai are studiouri de stat, ci doar
niste ramasite care nu mai produc nimic, nici macar nu mai consuma bani.
Studiourile Buftea s-au privatizat de mult, a ramas in functiune doar Sahia
Film care mai produce cate un documentar-doua pe an.
  *9.* De *igor
cobileanski*<http://www.timpul.md/articol/polemici-in-jurul-cinematografiei-21673.html#>la
21.03.2011, ora 12:36

intradevar, MOLDOVA FILM exista prin interminabilele holuri si platourile
pustii, adica din interior. Din exerior insa, existenta MOLDOVA FILM nu se
vede. Ori existenta unui studiou cinematografic se vede pe ecranele
cinematografelor sau in cel mai bun caz, in festivalurile de film
importante, nu pe lista darii de seama la impozite. Absolut deacord cu
Dumitru, GOLGOTA BASARABIEI e un material propagandistic, din pacate...
facut de "ai nostri" contra "ai lor". Acest gen de documentar, poate fi cu
iscusinta facut de orice televiziune din Moldova. Nu a fost nevoie de
implicarea unui studio de film pentru respectivul documentar!

frinturi de la
http://www.timpul.md/articol/polemici-in-jurul-cinematografiei-21673.html

În data de 14 martie 2011, 05:21, Vladimir BULAT <vbulat at gmail.com> a scris:

Dumitru Marian