[oberlist] Fwd: [New post] [timpul.md] Între filme-fast food şi artă, sau care este Patria lui Emil Loteanu?

Igor Mocanu igor.mocanu at gmail.com
Fri Nov 11 16:25:22 CET 2011

---------- Forwarded message ----------
From: ART PLOSHADKA <donotreply la wordpress.com>
Date: 2011/11/10
Subject: [New post] [timpul.md] Între filme-fast food şi artă, sau care
este Patria lui Emil Loteanu?
To: igor.mocanu la gmail.com

**
          New post on *ART PLOSHADKA*
<http://artploshadka.wordpress.com/author/fiodorovatatiana/>  [timpul.md]
Între filme-fast food şi artă, sau care este Patria lui Emil
Loteanu?<http://artploshadka.wordpress.com/2011/11/10/timpul-md-intre-filme-fast-food-si-arta-sau-care-este-patria-lui-emil-loteanu/>
by
artploshadka <http://artploshadka.wordpress.com/author/fiodorovatatiana/>

Săptămâna trecută, şefii reţelelor de cinematografe *Patria* au venit cu
iniţiativa de a schimba denumirea Cinematografului *Patria-Centru* în
Centrul de Creaţie Cinematografică "Emil Loteanu".
Iar duminică, 6 noiembrie, în apropierea cinematografului cu pricina a fost
dezvelit bustul maestrului Emil Loteanu.

La prima vedere este o iniţiativă cât se poate de logică şi îmbucurătoare,
pentru că cel mai mare regizor basarabean merită cu siguranţă nu doar un
bust şi un cinematograf care să-i poarte numele. Moneda dată vine cu două
feţe însă, şi aici apare întrebarea: să ne bucurăm sau să ne întristăm de
această iniţiativă?

Programul reţelei de cinematografe *Patria *nu a fost niciodată încărcat cu
filme artistice de valoare, ci mai degrabă cu producţii sterile ruseşti şi
blockbustere comerciale hollywoodiene. *Patria *a preferat venitul în locul
artei, astfel încât capodoperele semnate de Vertov, Tarkovski, Fellini,
Godard sau Kurosawa s-au pierdut printre mulţimea de comedii tâmpite şi
kitsch-uri comerciale. În fine, să-i lăsăm pe clasici de-o parte, dar nici
tânăra generaţie de regizori cu perspectivă, regizori ruşi şi români care
uimesc lumea întreagă, nu prea ajung la *Patria*.

Andrei Zveaghinţev sau Cristi Puiu nu adună venituri precum "Motanul
Încălţat în 3D" sau "Liubovi Morkovi". Şi pentru că este mult mai comod să
aduni banul decât să promovezi cultura, asta şi a făcut Cinematograful
*Patria-Centru
*până acum. În ultimii cinci ani, bunăoară, probabil că am prins vreo trei
mostre de cultură adevărată printre tonele de drojdie comercială la acest
cinematograf. S-au promovat doar filme-fast food şi nu cred că peste noapte
*Patria *se va umple de cultură precum porcul de slănină. Acum vreau să
înţeleg ce au de gând să facă şefii de la *Patria *cu numele lui Loteanu -
venit sau artă? Pentru că Emil Loteanu îmi pare mai aproape de Zveaghinţev
decât de "Motanul Încălţat 3D".

Sunt profund convins că arta adevărată nu are naţionalitate şi este
deschisă şi accesibilă pentru orice cetăţean al lumii. Totodată, se pare că
regretatului Emil Loteanu vor să-i impună o naţionalitate - şi nu una
românească, adevărată, ci una sovieto-moldovenească, creată în
laboratoarele propagandistice ale URSS. Mai ales că afaceristul de succes
Victor Şelin e binecunoscut pentru promovarea moldovenismului primitiv şi a
românofobiei cronice. Dl Şelin parcă ne-ar întreba: aţi avut un Emil
Loteanu român, uitat de Guvern şi Primărie? Uitaţi-l! Poftim un Emil
Loteanu sovietic, nu fascist, din partea adevăraţilor patrioţi.

Nu cred nici în ruptul capului că redenumirea va schimba cumva programul
Cinematografului *Patria-Centru*. Parcă aud deja fetiţele şi băieţeii
stilaţi şuşotind la telefon: Ce faci? Nimic, plec să mă tusuiesc la "Emil
Loteanu". Şi, la sigur, tinerii se vor "tusui" prin Centrul de Creaţie
Cinematografică "Emil Loteanu", cu berea în mână şi "Transformers", partea
a XVII-a, pe ecrane.

Emil Loteanu riscă să se transforme într-un simbol al moldovenismului
sovietic, fiind totalmente uitat de ministere şi şefi de departamente
culturale. Nimeni nu s-a gândit să redenumească măcar o stradă în numele
lui Loteanu şi uite că vine Şelin şi o face. Dacă ne vom uita eroii în
aceste tempouri, riscăm să ne trezim cu un val de redenumiri "patriotice"
de amploare naţională. Cluburile de noapte vor fi transformate în Centre de
Creaţie Muzicală "Nicolae Sulac" iar bodegile - în Centre de Creaţie
Literară "Grigore Vieru". Şi toţi regretaţii noştri poeţi, interpreţi şi
regizori ne vor blestema. Pentru că au fost re-naţionalizaţi după moarte,
deşi în viaţă nu au acceptat niciodată să fie patrioţi sovietici.
 * Marin Basarab*
  *artploshadka <http://artploshadka.wordpress.com/author/fiodorovatatiana/>
* | November 10, 2011 at 8:40 am | Categories:
cinema<http://artploshadka.wordpress.com/?cat=597>| URL:
http://wp.me/pFS9s-1cb

 Comment<http://artploshadka.wordpress.com/2011/11/10/timpul-md-intre-filme-fast-food-si-arta-sau-care-este-patria-lui-emil-loteanu/#respond>
   See all comments<http://artploshadka.wordpress.com/2011/11/10/timpul-md-intre-filme-fast-food-si-arta-sau-care-este-patria-lui-emil-loteanu/#comments>

     Unsubscribe or change your email settings at Manage
Subscriptions<http://subscribe.wordpress.com/?key=775dcf55ffc9449016503ac775699d94&email=igor.mocanu%40gmail.com>.

*Trouble clicking?* Copy and paste this URL into your browser:
           Thanks for flying with WordPress.com <http://wordpress.com>

--
Igor Mocanu

(+40) 722 85 34 05