[Oberlist] MD* evnt/lit: lansarea Proza9 cu C. Cheianu, 30 septembrie 2009

Zugravu Gh. zugravu_gheorghe at list.ru
Tue Sep 29 09:07:11 CEST 2009

Miercuri  (30 septembrie, orele 18:00) seara, la Libraria 9 (str. Puskin nr. 9), are loc lansarea noului proiect al Librariilor Cartier: Proza9.

Citeste: Constantin Cheianu, autorul volumelor de proza "Totul despre mine!" si "Sex & Perestroika".

Formatul noului proiect. Gazda va prezenta succint scriitorul care va lectura.

Prozatorul citeste un fragment sau fragmente din proza sa in decurs de 20-25 minute.

Raspunde la 5 intrebari din sala. Urmata de sesiunea de autografe pentru 10-15 minute.

* * *

"Ce chestie super faina asta, sa vii in piata ca un ins oreacare si sa pleci de acolo erou-erou!"

„Dupa ce visasem sa ne primeasca neconditionat in imbratisarea lor, sa ne ofere intelegere si alinare, am dat peste Prut de o fiinta mai hartuita si mai nemingaiata decat noi. Care astepta de la Europa exact ce cautam noi la ea, adica intelegere, sustinere si alinare. De unde era sa ni le dea noua, daca ei ii lipseau atat de mult?! Si asa alergam unii dupa altii cu limba scoasa, noi dupa iubirea Romaniei, Romania dupa farmecele Europei”

„De ce a esuat Moldova in apropierea ei fata de Romania, «tara-sora»? Cum s-a ajuns, in tara cea mai cuminte si mai saraca din Europa, la incendierea Parlamentului si a Presedintiei? De ce Republica Moldova este singura tara est-europeana si republica ex-sovietica guvernata timp de opt ani de un partid cu titulatura de «comunist»? Am incercat sa raspund la aceste dar si multe alte intrebari ca scriitor si jurnalist, nicidecum ca istoric ori politolog, de aici inevitabila marja de subiectivitate. Lucrul pe care l-am urmarit cu obstinatie a fost sa  privesc la anul 1989, unul din «personajele» principale ale acestei carti, dind la o parte interpretarile si aprecierile inc etatenite, care s-au transformat, in timp, in adevarate blocaje mentale. Am ales sa vorbesc dintr-o perspectiva personalizata pentru ca este modul de a ma autostimula cel mai eficace si pentru ca am avut scopul egoist de a-mi intelege mai bine propria evolutie.” Constantin Cheianu

Constantin Cheianu, Sex & Perestroika, Colectia Rotonda, 2009, 192 p.

Constantin Cheianu, s-a nascut in 1959. A studiat filologia la Universitatea de Stat din Chisinau. Dintre piesele sale reprezentate, mentionam: Noi (regia: Mihai Fusu, Teatrul „Luceafarul“, 1995), Plasatoarele (regia: Sandu Cozub, Teatrul „Eugene Ionesco“, 1998), Achitarea lui Salieri (regia: Mihai Lungeanu, Radio Romania Cultural, 1998), Luministul (regia: Mihai Tarna, Teatrul „Vasile Alecsandri“ din Balti, 1999 si Radio Romania Cultural, 2000). A dramatizat romanele Un veac de singuratate dupa Marquez si Anna Karenina dupa Tolstoi pentru spectacolele re alizate de Alexandru Vasilache la Teatrul National „Mihai Eminescu“ din Chisinau si la Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botosani. A obtinut Premiul pentru Dramaturgie al Uniunii Scriitorilor din Moldova (1998) pentru volumul Luministul, Premiul pentru Proza al Uniunii Scriitorilor din Moldova (1999) pentru volumul Totul despre mine!, precum si Marele Premiu la Festivalul de Dramaturgie Nationala organizat  de Teatrul „Satiricus” (2008) pentru piesa Luna la Monkberry. Piesa Volodea, Volodea... a avut premiera absoluta pe 17 ianuarie 2009, sub titlul Made in Est, la Teatrul National „Vasile Alecsandri” din Iasi (regia Claudiu Goga), iar la sfarsitul aceleiasi luni, a fost montata cu titlul Made in Moldova la Teatrul „Satiricus” din Chisinau (regia Sandu Grecu). In container a fost publicata de Editura Cartier in 2007 si a fost montata in regia autorului la Teatrul „Alexei Mateevici" din Chisinau. A fost pr ezentata, de asemenea, ca spectacol-lectura, in cadrul Festivalului „Szene: Moldau" organizat la Dresda in primavara lui 2008.  Este inclusa in antologia Dramaturgi basarabeni de azi, editata in 2008 de Fundatia Culturala „Camil Petrescu", cu sprijinul AFCN si UNITER.